BIZTOSÍTÁS TIPPEK

A SZAKÉRTŐTŐL

Vajon tényleg messzebbre visz? Az e-autó-dilemma

Életmód 2020. 03 23.

Az emberiség elérte azt a pontot, ahol a biztonság, a jövőtervezés és egyáltalán egy lehetséges jövő elérése közös gondolkodás és cselekvés eredményeként jöhet csak létre. Jelenlegi életmódunk egy globális katasztrófa felé sodor minket, ezért különböző alternatív megoldásokkal próbálkozunk, amik biztosítják számunkra az eddig megszokott életvitelt, ugyanakkor fenntartható jövőt is ígérnek.


Ilyen alternatívaként született meg a közlekedésben a benzines, majd dízeles mellett az elektromos autó. Sokat hallani róla, hogy mennyire környezetbarát és néha elképzeljük magunkat, amint lelkiismeret-furdalás nélkül (károsanyagkibocsátás-minimummal), hangtalanul suhanunk az országúton egy Teslában. Vajon tényleg ennyire idillikus ez a jövőkép? Ennek jártunk most utána.
 
Tényleg környezetbarát?
 
Sok egymásnak ellentmondó tanulmány látott már napvilágot arról, hogy mennyire felel meg a valóságnak az elektromos autók környezetbarát funkciója. A legújabb kutatások nagy visszhangot vertek és komoly gondolkodásra sarkallnak abban a kérdésben, hogy biztos jó út-e az e-autó „kevésbé” környezetszennyező technológiai megoldása?
 
 
A müncheni IFO (Gazdaságkutató Intézet) tette közzé Christoph Buchal, Hans-Wenner Sinn és Hans-Dieter Karl, az IFO energiaszakértőjének tanulmányát, mely kimondja: az elektromos autó gyártása nagyobb CO2-kibocsátással jár, mint egy dízeles autóé. A Mercedes C220d és a Tesla Model 3 típusokat hasonlították össze annak alapján, hogy egy teljes életciklus alatt, vagyis a gyártástól a hasznos élettartamuk végéig mennyi CO2-kibocsátásért felelősek. Arra a következtetésre jutottak, hogy a két hasonló méretű dízeles és elektromos autó közül az utóbbi szennyezi jobban a környezetet. 
 
Kutatásuk szerint az elektromos autók működése közben az áramfogyasztással is történik károsanyag-kibocsátás, ami közvetve jelentős problémának számít. Nem beszélve az elektromos autó akkumulátorainak gyártása során keletkező CO2-ről. Arra jutottak, hogy a Tesla Model 3 legkedvezőbb esetben 10%-kal, legkedvezőtlenebb esetben pedig 25%-kal több károsanyagot bocsát ki, mint a dízeles Mercedes C220d.
 
Ki számít a legzöldebbnek?
 
Szintén egy német cég, az ADAC tanulmánya veszi górcső alá az autók károsanyag-kibocsátását Joanneum Research felmérése alapján. Fontos, hogy ez a kutatás kifejezetten Németországra és az ott található körülményekre vonatkozik. Egy alsó-középkategóriás autó (mint a Volkswagen Golf, Opel Astra, Ford Focus) meghajtásait hasonlították össze és két adatsort számoltak. Az egyik a jelenleg köztöltőkön lévő német áramot vette figyelembe, a másik egy olyan ideális helyzetet, amikor az elektromos autók töltése 100% megújuló energiaforrásokból származik.
 
Az eredmények itt is megdöbbentők lettek. A jelenlegi elektromos áramot használva ugyanis a legjobb környezetbarát meghajtásnak még mindig a földgáz számít. Ha sikerülne teljesen megújuló energiából tölteni az elektromos autót, még akkor is 48 ezer km futása után előzné meg környezetbarát szempontból a gázos verziót.
 
A tanulmány eredményei szerint a jelenlegi elektromos autók 8,5 éves koruk után lesznek zöldebbek a benzineseknél, míg a dízeleseket csak 14,6 év futás után hagyják le.
 
Mi itt a probléma?
 
Lehet, hogy az elektromos autó működése során kevesebb károsanyagot bocsát ki, mint egy dízeles vagy benzines, de előállítása és főleg akkumulátorának mérete miatt igen nagy az ökológiai lábnyoma. Nézzük, miért!
 
Lengyelország, Németország és Csehország az áram legnagyobb részét fosszilis (szén, kőolaj származékok, földgáz) forrásokból szerzik. A villamos energia előállítására szolgáló fosszilis erőműveknek óriási a CO2 kibocsátása és így jelentős környezetkárosító hatásuk van. Magyarországon a villamos energiát atomerőmű szolgáltatja, ami szintén zenész. Felvetődhet bennünk a kérdés, hogy miért nem oldjuk meg az elektromos áram termelést a sokkal inkább környezetbarát vízerőművek építésével, mint a Skandináv országok? És itt jön az újabb kérdés: vajon egy vízerőmű tényleg annyira környezetbarát?
 
Vízzel áramot: ez se megoldás
 
Nem árulunk zsákbamacskát: egy vízerőmű kiépítése komoly környezetrombolással jár. A létesítés helyén maradandó károkat okoz a fauna és flóra világában, megváltoztatja a környezet ökoszisztémáját és mikroklímáját. Szennyezi a vizet, csökkenti a folyók biodiverzitását (alkalmanként egész folyók vesznek el) és üvegházhatású gázokat juttat a légkörbe. Mindez több száz faj kihalását eredményezi.
 
A vízerőművek építése egyenlő a duzzasztógátak építésével. Népszerűségük a 70-es évektől alábbhagyott Európában, mert komoly aszályt okoznak, ami visszahat a vízerőmű teljesítőképességére is. Így csak az elvárt teljesítményük töredékét képesek produkálni és, mivel kevesebb energia termelődik, idővel újabb vízerőműveket építenek az energia pótlására, ebben az ördögi körben pedig egyre jobban kiforgatják a természetet önmagából.
 
Az elektromos autó számára üzemanyagként szolgáló áram előállítása tehát közel sem környezetbarát módon történik. De nézzük, hogyan születik az akkumulátor, ami fel tudja szedni az e-autó számára szükséges töltést?
 
Lítium, a világ fehér aranya
 
Jelenleg az elektromos autók lítium-ionos akkumulátorral működnek. A lítium a földkéreg 0,002%-át teszi ki. Nem hiába nevezik fehér aranynak. A legnagyobb lelőhely a Chile-Argentína-Bolívia háromszögben található, amit ezért lítiumháromszögnek is neveznek. Ez a terület a Föld egyik legszárazabb helye, a lítium bányászathoz viszont sok vízre van szükség. Ebből következően hatalmas erőfeszítések és környezeti károk árán tudják biztosítani a kitermelés alapvető feltételeit.
 
Ha ezt az akadályt – jelentős környezeti rombolás árán – megugrották, akkor jöhet maga a lítium bányászat. Egy tonna kitermelés ebből a ritka földfémből 75 tonna savas hulladékkal jár. Ez nem csak a bánya környéki ökoszisztémát roncsolja, hanem a vízbe bekerülve több tíz, több száz kilométeren keresztül fejti ki pusztító hatását. Mivel az elektromos autóknak hála egyre nő a kereslet a lítium iránt, így nő a termelés, a környezetszennyező hatások pedig hatványozottan jelentkeznek. Becslések szerint 2025-ig a lítium iránti kereslet felét az elektromos járműipar fogja lekötni. A fém iránti globális igény pedig várhatóan 300%-al emelkedik meg az elkövetkezendő 10-15 évben.
 
Kinek kell ma elektromos autó?
 
Mint már említettük, az e-autók környezetbarát működését kutató tanulmányok meglehetősen ellentmondanak egymásnak. Nyílt titok, hogy ez javarészt attól függ, milyen érdekeket szolgál ki az adott kutatócsoport, aki az elemzést készíti. A tények viszont tények. Egyrészt igaz az, hogy az e-autók gyártása milyen terhelő a környezetre nézve. Másrészt igaz az is, hogy az utakon száguldozva nem pumpálnak annyi CO2-őt a levegőbe. Harmadrészt pedig az is igaz, hogy még így is 8-14 év folyamatos használat után tudják csak beelőzni a benzines és dízeles autókat környezetvédelmi szempontból. Nézzük, hogy mind ezek mellett milyen képet mutat a világ a 2018-as adatok alapján:
 
2018-ban az új eladott elektromos autók aránya
 
  • Norvégia 49%

  • Izland 19%

  • Svédország 8%

  • Hollandia 6,7%

  • Finnország 4,7%

  • Kína: 4,5%

  • Nagy-Britannia 2,5%

  • Franciaország 2,1%

  • USA 2,1%

  • Dél-Korea 2%

  • Németország 2%

  • Magyarország 1,2%

 
Ehhez még annyit tennénk hozzá, hogy az elektromos autók közeljövő stratégiája szerint nagyobb teljesítményű akkumulátorokat terveznek gyártani (1,5-szer/3-szor nagyobbakat). Ez azt jelenti, hogy előállításuk több erőforrást igényel majd, gyártásuk környezetszennyezőbb lesz és töltésük is az eddigieknél nagyobb akadályokba ütközik majd.
 
Mindezek tudatában érdemes elgondolkodnunk, hogy mit tartunk biztonságos jövőnek és mi számít nekünk fenntartható fejlődésnek. Persze nem mindegy, hogy a környezetünkre tudatos emberként milyen lelkiismerettel furikázzuk a családot nap, mint nap. Lehet azonban, hogy nem az elektromos autóra váltás fogja elhallgattatni bennünk azt a bizonyos hangot.
 
Ugye te is gondolsz a jövőre? Nálunk megtalálod a neked való biztosítást, ami stabilizál ebben a bizonytalan világban. Nézd meg ITT, hogy milyen lehetőségeid vannak!
 
 
 
Szólj hozzá


Ez is témába vág

Életmód

EU-s pénzügyi direktíva – mi változik?

2019. 09 19.

Az új EU-s pénzügyi szabályozás mindannyiunk életét érinti majd. De milyen főbb változásokat hoz az új direktíva? Cikkünkből kiderül.  

Elolvasom  
Életmód

9 tipp, hogy az autód 7000 km-én át is problémamentesen üzemeljen

2018. 08 13.

Autótulajdonosként egyébként is évente többször kell ellenőriztetned a kocsi műszaki állapotát, ha azonban egy több ezer kilométeres útra indulsz, ennek fokozottan kiemelkedő szerepe lesz. Aktuális cikkünk ezt a témakört járja körbe.  

Elolvasom