BIZTOSÍTÁS TIPPEK

A SZAKÉRTŐTŐL

Minden, amit a baleseti kárbejelentésről tudnod kell – és egy kis plusz

KGFB 2019. 01 15.

A baleseti kárbejelentő megfelelő kitöltése rendkívül fontos. Ahogyan az is, hogy tudjuk, mit kell tennünk egy balesetet követően. Erről szól ez a cikk, illetve arról, hogyan könnyíti meg mindezt a modern technológia.


Hogyan zajlik a kárbejelentés “normál esetben”?

Tételezzük fel a legszerencsésebb esetet – már amennyire szerencsés esetről beszélhetünk egy balesettel kapcsolatban –, azaz nincsenek személyi sérülések. Ebben az esetben három fontos teendőnk van:

  1. Rögzíteni a baleset helyszínét (fotók, leírás),
  2. Szabályosan kitölteni és aláírni a kárbejelentőt,
  3. Tanúkat keresni és felvenni az adataikat.

Amennyiben a balesetnek sérültje is van, úgy rendőrt is kell hívnunk, és természetesen mentőt is.

És hogy hogyan zajlik a 21. században? Erről egy kicsit később. Most nézzük meg, pontosan mikre kell figyelned, ha kárbejelentőt kell kitöltened.

Hogyan kell kitölteni a kárbejelentőt?

Amennyiben nem vesznek fel rendőrségi jegyzőkönyvet, a baleseti kárbejelentő kitöltése létfontosságú művelet. Ebben az esetben ugyanis a biztosítótársaságok ebből a nyomtatványból dolgoznak – lévén a rendőrségi jegyzőkönyvből nem áll módjukban.

De mit is rögzít a baleseti kárbejelentő? A válasz egyszerű:

  • a balesetben érintett személyek adatait,
  • a balesetben résztvevők gépjárművek kgfb-biztosítójának megnevezését,
  • valamint a baleset leírását, az érintett járművek mozgását.

Feltételezhetően a hagyományos kék-sárga színű nyomtavánnyal már magad is találkoztál, még ha eddig nem is kellett használnod. De arra is emlékszel, hogy milyen adatokat kell rögzítened rajta?

A bejelentőt a baleset helyszínén kell kitölteni. Két jármű esetén egy bejelentőt szükséges kitölteni, három jármű esetén kettőt és így tovább. Triviális, de a nyomtatványt tollal kell kitölteni, és erőteljesen kell írni, hogy a másolat is olvasható legyen.

Rendkívül fontos továbbá, hogy a nyomtatványt mindkét félnek alá kell írnia.

Fontos információ továbbá, hogy a baleseti bejelentő az Európai Unióban egységes nyomtatvány, így külföldön és Magyarországon is ugyanúgy kell kitölteni. Értelemszerűen minden ország a maga nyelvén nyomtatja ki a lapot, de tartamilag nincs eltérés közöttük.

Amennyiben külföldi autóssal ütközik, két autóra akár két bejelentőt is kitölthettek, a külföldi személy a saját nyelvén, te pedig magyarul. Arra azonban figyelj, hogy ebben az esetben mindkét nyelven íródott verziót alá kell írnotok.

Ismét egy triviális tanács, de a nyomtatvány minden pontját ki kell tölteni. Sok esetben azért nem érvényes a bejelentő, mert a felek egy-két rovatot üresen hagynak. A baleset helyszínén erre különösen kell ügyelned, mert a felfokozott idegállapot, illetve a zavaró körülmények (pl. dudáló, türelmetlen autósok) mind azt könnyítik meg, hogy figyelmetlenségedben kifelejts néhány adatot. A lap kitöltése mindössze 10 percet igényel, de egy többéves procedúrát spórol meg, ha pontosan vettétek fel az adatokat.

Mi a helyzet a szemtanúkkal?

Ahhoz, hogy a baleset pontos történéseinek rekonstruálása, illetve a felelősség megállapítása ne két autós egymással szemben álló állításain alapuljon, érdemes szemtanúkat keresni. Egy független szemtanú beszámolója ugyanis döntő fontosságú lehet. Éppen ezért a helyszínen lévő tanúk nevét és elérhetőségét mindenképpen kérjük el. A bejelentőlap ötödik pontja éppen erre vonatkozik.

Akkor hogyan is kell pontosan kárt bejelenteni?

Amennyiben a fenti tanácsokat megfogadod, különösebb probléma valószínűleg nem lesz majd a kárbejelentésnél. Van azonban még néhány dolog, amire érdemes figyelni, illetve jobb összegezni az eddig olvasottakat.

Fontos részlet például, hogy a balesetben vétlen autós kárigényét annál a biztosítónál kell bejelenteni, amelynél a kárt okozó jármű kötelező biztosítását megkötötték – a kárt okozó sofőr pedig értelemszerűen nem jogosult kártérítésre.

A hagyományos papíralapú kötésen felül pedig fellelhetők a biztosítótársaságok online felületein működtetett kárbejelentések is. Ezeken egy elektronikus kárbejelentő kitöltésével indíthatjuk el a folyamatot. Az így leadott bejelentéseket a gépjármű szemléje követi, illetve a bejelentéshez szükséges dokumentumok csatolása.

Előfordulhat, hogy a biztosító a következő dokumentumokat is bekéri, online kitöltést követően:

  • az online kitöltött kárbejelentő nyomtatott, aláírt másolatát
  • a baleset helyszínén kitöltött és aláírt baleseti bejelentő (kék-sárga) betétlap nyomtatványt
  • személyi sérülés esetén a sérültek adatközlő lapját
  • és általában szemle is szükséges – ilyen esetekben a biztosító kárszakértője 3-5 munkanapon belül szemlézi a kárt szenvedett járművet.

Mennyit fizet a biztosító, és mi alapján?

A biztosító a benyújtott kárbejelentő, illetve a helyszíni szemle alapján összeállít egy ajánlatot a kárrendezésre. Előfordulhat, hogy gyorsított kárrendezési ajánlatot tesz, ami bár gyorsabb ügyintézést és kifizetést jelent, de jellemzően alacsonyabb összeget.

Ha pedig a károsult kevesli a biztosító által ajánlott összeget, nem kötelező azt elfogadnia. Sőt, a kártérítés összegének megállapításáért akár bírósághoz is fordulhat.

És hogyan zajlik a kárbejelentés a 21. században?

Természetesen applikációval. A mai világban – legyen ez a frázis bármennyire elcsépelt is –, már szinte nincs olyan tevékenység, amelynek elvégzésére ne létezne valamilyen applikáció. Most mégis egy hiánypótló alkalmazást mutathatunk be, amely jelentősen megkönnyítő a kárbejelentést a jövőben.

2019-ben ugyanis nemcsak egy új év vette kezdetét, hanem útjára indult a Magyar Biztosítók Szövetségének (MABISZ) új, digitális kárbejelentője is. Ez pedig azért rendkívül jó hír, mert az alkalmazás segítségével létrehozott kárbejelentő a kék-sárga nyomtatvánnyal egyenértékű, viszont lényegesen gyorsabban és egyszerűbben tölthető ki, mint a hagyományos bejelentőlap.

Az alkalmazás ráadásul egyaránt érhető el Androidos készülékekre a Google Play áruházban, illetve Apple készülékekre az App Store-ban. (Ha letöltenéd, ezen a linken megteheted.)

Ha pedig érdekel, hogyan működik az alkalmazás, az alábbi a videóból megtudhatod.

 

Miért számít nagy mérföldkőnek az E-kárbejelentő?

Bizonyára magad is észrevetted, hogy az online és az offline világ egyre inkább összemosódik. Streaming szolgáltatásokat futtatunk a televíziókészülékeinken, online hallgatunk zenét a mobilunkon útközben és így tovább.

Sőt, a biztosítás világában is komoly szerepet tölt be a digitális tér. Erről korábban írtunk már egy átfogó cikket, ahogyan arról is, milyen előnyökkel járnak az online elérhető biztosítási csomagok. Ebben az aspektusban pedig már valószínűleg jobban kirajzolódik, miért is jelent hatalmas lépést a mobilon elérhető és használható elektronikus kárbejelentő.

Amennyiben hasznosnak találtad a cikket, oszd meg ismerőseiddel, hogy ők is kellőképpen felkészültek legyenek, ha kárbejelentésről van szó. Ha pedig mélyebben elmerülnél a kötelező biztosítások, a casco, illetve egyéb autós biztosítói témákban, azt blogunkon itt és itt megteheted. Ha pedig további kérdései lennének, forduljon szakértő kollégáinkhoz.

Szólj hozzá


Ez is témába vág

KGFB

Ezt a 3 kérdést már te is biztosan feltetted a nyári gumikkal kapcsolatban

2018. 05 09.

Az autósok jelentős többsége nem különösebben örül az évszakváltozásoknak. Ez leginkább azért van így, mert télből tavaszba, illetve őszből télbe fordulva rendre le kell cserélniük az autóikon lévő abroncsokat, hogy azok megfeleljenek az adott évszak körülményeinek. Ezzel kapcsolatban a legtöbben ezt a 3 kérdést fogalmazzák meg. Mi pedig megválaszoljuk őket.

Elolvasom  
KGFB

Mire figyeljünk autóvásárlásnál, ha olcsóbb autóbiztosításra vágyunk?

2018. 01 30.

Egy autóvásárlásnál sok tényezőt kell figyelembe vennünk. Fontolóra vehetjük az üzemanyag-hatékonyságot, kort, árat és a stílust. A rutinosabb vásárlóknak szemet szúrhat a felsorolásból kimaradó fontos kérdés, hogy mennyibe fog kerülni a kötelező gépjármű felelősségbiztosítás?

Elolvasom